Premiul a fost
acordat joi, 29 octombrie, Étienne de Montety pentru romanul său „La Grande Épreuve” („Marea
încercare”), publicat de Editura Stock, pe 19 august. Câştigătorul îi succede
lui Laurent Binet, care a fost premiat în 2019 pentru „Civilizaţii”, publicat
de Grasset.
Inspirat de atacul
din Saint-Etienne-du-Rouvray, acest roman demontează mecanismele violenţei,
inevitabile atunci când o religie devine paranoidă.
Un cuplu obişnuit,
Laure şi François Berteau. Fiul lor adoptiv, David, un adolescent jucăuş care
se întreabă despre originile sale. Părintele Georges Tellier, un preot dedicat
credinţei sale, într-o Biserică ce se stinge. Frédéric Nguyen, un poliţist
hotărât să acţioneze şi să rămână tăcut, pentru a-şi păstra intimitatea.
Hicham, căruia gustul pentru risc şi acţiune îl conduce la închisoare. Remarci
dureroase, întâlniri nepotrivite, alegeri proaste. O creştere a islamismului şi
o furie tot mai radicală îi precipită spre tragedie. Şi totul se accelerează.
Spre această mică biserică dintr-un sat din sud-vestul Franţei, tragedia atrage
ca un magnet exploziv oameni despre care nimic nu anunţa că le e predestinat
să-i întâlnească.
Scriitorul şi jurnalistul Étienne de Montety s-a născut la Paris în
Premiul de 10.000
de euro ar trebui să crească cu uşurinţă şi vânzările aflate acum la aproape
3.000 de exemplare, potrivit cifrelor de la GFK.
„Acest premiu dă
semnalul redeschiderii librăriilor, cel al renaşterii cărţii” a declarat
câştigătorul, „foarte fericit şi foarte onorat”, în timpul unei videoconferinţe
destul de haotice. „Capcana a fost aceea de a face un roman cu teză, un eseu
ascuns”, mărturiseşte autorul.
„Nemuritorilor”
trebuie să li se atribuie un excelent simţ al sincronizării. Au ales să
desemneze câştigătorul Marelui Premiu al Academiei Franţei, joi, 26 noiembrie,
cu două zile înainte de redeschiderea librăriilor, programată pentru sâmbătă,
28 noiembrie. Anunţul trebuia să aibă loc pe 29 octombrie, dar academicienii au
respins data din solidaritate cu librarii obligaţi să coboare cortina. Opţiunea
lor, făcută acum 27 de zile, rămăsese sub sigiliu până atunci.
În cursă pentru
Renaudot şi Interallié, Étienne de Montety a câştigat cu 13 voturi, împotriva a două
pentru Miguel Bonnefoy cu „Héritage” („Moştenire”) (Ed. Rivages) şi două pentru
Maël Renouard cu „L'historiographe
du royaume” („Historiograful Regatului”) (Ed. Grasset)
, care este şi printre finaliştii Goncourt.
Academia a adus un omagiu talentului său de a scrie un „roman apocaliptic”, îndeplinindu-şi pe deplin „misiunea” cu o poveste ancorată pe deplin în actualitate.
„Pur şi simplu
doresc tuturor celor care urmează să-l citească să împărtăşească entuziasmul şi
fervoarea pe care le-am simţit când l-am citit”, a spus Hélène Carrère
d'Encausse. „Există o confruntare de convingeri şi de credinţe, iar Étienne de Montety
a făcut-o extrem de bine”, adaugă ea. „Doar
să se ştie că nu vom scăpa neapărat de realitatea noastră sumbră, răsfăţându-ne
în acest «roman apocaliptic», aşa cum îl numeşte Academia.”
Romancierul a fost
inspirat de moartea părintelui Hamel, cu gâtul tăiat pe 26 iulie 2016, în
biserica sa din Saint-Etienne-du-Rouvray, o tragedie pe care a mutat-o în
sud-vest. După ce a investigat ideologia şi metodele islamiştilor, Étienne de Montety
ţese itinerariul a cinci personaje,
inclusiv un preot aporetic, un arab tânăr care se radicalizează în contact cu
un fundamentalist întâlnit în închisoare şi un poliţist de origine vietnameză,
care nu va ezita să doboare asasinii celui care în carte se numeşte „părintele
Tellier”.
„Ceea ce face ca
povestea lui să fie atrăgătoare este că nu condamnă, ci caută să urmărească
rădăcinile revoltei suicidare a copiilor dezrădăcinaţi, care nu ştiu cu
adevărat „Islamul despre care pretind că este doar ură de moarte faţă de această
societate, a lor, a noastră, deschizând alte perspective decât cele materialiste”,
a remarcă Jacques Nerson, în „Nouvelobs”.
Cinci rute
alimentează această poveste ca nişte râuri unite pentru a se arunca împreună în
mare. O mare de sânge în acest caz. Itinerarul, în primul rând, al părintelui
Tellier care, zguduit de decreştinarea francezilor, se întreabă dacă încă mai este
„tipul de preot de care Hristos are nevoie pentru a-şi aduce focul în lume”. Cel
al surorii mai mici Agnes, întru Isus. Călugărirea ei nu-i încânta pe părinţii
burghezi, care trebuiau să fie, totuşi, buni catolici. Cel al lui David, care
cere brusc părinţilor săi adoptivi, să-l numească Daoud, un nume dat de tatăl
său algerian.
Există, de
asemenea, Hicham Boulaïd, un tânăr arab care, datorită sfaturilor unui imam
fundamentalist care i-a devenit mentor în închisoare, se „re-arabizează” în
fiecare zi şi îşi va câştiga meritele ca terorist. În cele din urmă, Frédéric
Nguyen, poliţistul echipei de căutare şi intervenţie, nederanjat de originile
sale vietnameze şi care, împreună cu oamenii săi, îi va doborî pe ucigaşii
părintelui Tellier fără nicio ezitare.
„Emul al lui
Bernanos, Montety nu-şi forţează
personajele, rămâne obiectiv faţă de ele şi, până la final, încearcă să le menţină
pe panta lor periculoasă. Dacă o credinţă catolică le permite romancierilor să
cerceteze profund inimile eroilor lor, «Marea încercare» este un roman cu
adevărat creştin. Exact opusul literaturii edificatoare.” – încheie Jacques
Nerson comentariul din „Nouvelobs”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu