„Criticul nu mai este acel vampir fără sânge care vine să sugă sângele textelor şi să dezvolte o lucrare parazită: este, dimpotrivă, cel care le hrăneşte şi le îmbogăţeşte.”Gérard Farasse, Miroitements, în Littérature n°164 (4-2011) p. 33.
miercuri, 20 martie 2019
Peisaj cu eleganţă şi nobleţe
Martie este luna în care, iată,
dispar din peisajul cultural personalităţi de marcă ale culturii universale.
După ce criticul şi istoricul literar elveţian de limbă franceză Jean Starobinski
(n. 17 noiembrie 1920), ne-a părăsit pe 4, la 98 de ani, încă unul dinte
corifeii criticii tematice (inaugurată de Gaston Bachelard şi Georges Poulet - Études sur le temps
humain, 1949), cu doi ani mai tânăr, pleacă, pe 17, spre câmpiile elizee:
Jean-Pierre Richard (n. 15 iulie 1922), poate cel mai important membru al
mişcării, „parce qu'ils représentent l'exemple à
la fois le plus brillant et le plus rigoureux de cette démarche critique.” (Michel
Collot, Le thème selon la critique thématique. În: Communications,
47, 1988, p. 79) Cu cartea sa Littérature et Sensation, din
Jean-Pierre
Richard a parcurs totdeauna cu simplitate şi fineţe universurile interioare ale
marilor scriitori, dar şi ale autorilor emergenţi, într-o limbă elegantă şi
accesibilă. El a promovat o critică empatetică, ce ascultă ecourile afective şi
senzitive, descifrând peisaje psihice mai degrabă decât explicaţii, obsesii şi
fantasme mai degrabă decât forme. Această critică foloseşte metafore senzoriale
spre a descrie „jocul de lumini primite şi trimise”, altcumva spus, ea ne relatează
dialogul emoţional cu universurile interioare ale scriitorilor împrumutând din
vocabularul psihanalizei freudiene şi din teoria arhetipurilor a lui Jung,
departe de moştenirea lui Bachelard, vorbeşte imaginarului nostru despre
imaginarul scriitorilor. În concepţia sa, poezia modernă „scufundă” lumea şi
spiritul spre a dezvălui un sens îngropat, îl mimează, îl animă şi îl
recreează, fizic, prin jocul limbajului ei. De la Nerval, Baudelaire, Verlaine
et Rimbaud, la Pierre Reverdy, Saint-John Perse, René Char, Paul Éluard,
Georges Schehadé, Francis Ponge, Guillevic, Yves Bonnefoy, André du Bouchet,
Philippe Jaccottet, Jacques Dupin, nu e nimic la J.-P. Richard din interesul
marcat pentru schizo la Deleuze & Guatari, pentru masochism la Deleuze,
pentru nebunie la Foucault, pentru sadism la Blanchot, pentru melancolie la
Starobinski; privilegiul dialecticii în câmpul logicii corespunde celui al
„sublimării” în câmpul pulsiunilor – trecerea de la dezordonat la ordonat, de
la haotic la organizat.
După cum
observă Michel Collot, în Thématique et
psychanalyse, J.-P. Richard a reuşit şi să treacă de la o logică a
identităţii la o logică a diferenţei. Microlectures (1979) şi Pages
Paysages (1984) nu fac altceva decât, paradoxal, să întărească o
hermeneutică a totalizării. Deconstrucţia, diseminarea (cuvânt ce apare
frecvent în textele lui Richard), gramatologia au fost mereu o tentaţie pentru
critic: „Am rezistat, mai mult sau mai puţin, textele mele stau mărturie,
forţei desprinderii […]; căci nimic nu pare a limita, într-o scriere
veritabilă, nici labilitatea ecourilor tematice, nici difuziunea muzicilor
literale. Nimic, dacă nu cumva […] reciproca reţinută de cele două instanţe:
volatilitatea temei lăsându-se oprită de greutatea intensităţilor aliterative,
volatilitatea scrierii supunându-se cercului unei reţele organizate a obsesiei.”
Nu e mai puţin adevărat că sursa dimensiunii acesteia este contactul cu critica
germană a totalităţii, în acelaşi timp şi o critică a detaliului, ilustrată mai
cu seamă de Leo Spitzer, stilistician care uza de microlecturi avant la lettre, în cadrul unei
hermeneutici organiciste, însă, în care partea este totdeauna reflexul
ansamblului.
În concepţia
lui J.-P. R., trei sunt elementele fundamentale care vin să articuleze nivelurile
existente într-o operă literară: întâi elementul tematic, adică cercetarea unui
sistem subiacent ce permite ordonarea diversităţii textului plecând de la
elementele recurente, prin care se manifestă convergenţa şi coerenţa, formând
ceea ce el numeşte „peisajul”, „grila senzorială” (acest element apare de la
primele sale texte); al doilea element, mai recent, vine să se alăture
primului: lectura trebuie să ţină cont şi de „singularitatea libidinală” a
peisajului, critica tematică trebuie aşadar să fie însoţită de o abordare
psihanalitică (recursul al acest al doilea element apare în 1974, odată cu Proust
et le monde sensible); al treilea element al metodei menţionat de J.-P.
Richard este elementul formal, el apare vag anunţat de operele precedente, e
oarecum inedit şi marchează specificitatea microlecturilor: „A trebuit să mă
uit la modul în care realizările unei poetici sau unei terorii a textului, să
zicem ale unei gramatici, vin să se
articuleze cu acelea ale unei lecturi pin intermediul temei şi motivelor.” (Microlectures,
Paris, Éditions du Seuil, coll.
«Poétique», 1979, p. 9)
Tematică,
psihanaliză, formalism – o triadă ce sintetizează trei mari orientări ale Noii
Critici (lipseşte critica sociologică) şi produce un efect de exhaustivitate, o
impresie de completitudine; dacă obiectul lecturii se vrea restrâns la grila
minimală, operaţia lecturii însăşi pare de la început marcată de sigiliul
totalităţii; dacă nu se pune niciodată problema saturării orizontului de
comprehensiune a textelor comentate, e nu mai puţin vorba de a parcurge
ansamblul nivelelor de interpretare posibile pentru acele obiecte.
Fenomenologia sa magică se
fondează pe un gust al existenţelor, o pasiune a singularităţilor apte să
deschidă din interior opere paralizate de lecturile şcolare, pentru a desena
peisajele cu totul noi ale sufletelor noastre de azi. Sensibil la diferenţe şi
nu la şcoli, atent la diferenţe şi nu la similitudini, indiferent la problema
reprezentării şi adevărului: „Critica deschide operele, ea pune în joc în texte
în permanenţă înţelegerea diferită a marilor scriitori. Este o critică a
descoperirii.” Jean-Pierre Richard intră în lăuntrul cărţilor cu o rară
acuitate şi locuieşte acolo, înfăşurat în sunetul cuvintelor lor. Discreţia,
modestia, generozitatea sunt evidente pentru oricine se gândeşte la criticul
francez. Ar trebui să se adauge atenţia, această „rugă naturală”, o atenţie
deosebită faţă de autor, o eleganţă mallarméană în raport cu Literele, să
zicem, folosind un cuvânt ieşit din modă, a nobleţei. Lucru absent la criticul
care urcă pe umerii autorului său spre a se face văzut de departe sau care îl
sacrifică, cu dragă inimă, pentru gloria metodei sale. „A inventa o modalitate
de a scrie, o modalitate de a citi care să fie la înălţimea, poate, a ceea ce
textul povesteşte. Iată ce înseamnă a face critică.” – spunea în, 2010,
Jean-Pierre Richard.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Minunata scriere si iar ma lasi fara cuvinte domnule Florin Dochia!
RăspundețiȘtergereAm citit de doua ori! E greu pentru un profan sa inteleaga din prima lecturare.Felicitari si multumiri! Deschide-ne mintea in continuare pentru a intelege universul literar! Unii dintre noi nu mai au timp de parcurs atat de multa cultura cata cari tu in spate.Mioara Pavelescu.
exageraţi, doamnă dragă! sunt un biet om obişnuit, cu prea multe cărţi necitite! O zi bună!
RăspundețiȘtergereDraga domnule,eu am uitat ca citisem deja, am trimis alt comentariu care nu se regaseste aici. P.S. NU putem citi intr-o viata toate cartile pamantului!
RăspundețiȘtergere