Născut la Bordeaux, în 1936, Philippe
Joyaux, cunoscut ca Sollers, a devenit celebru la 22 de ani, odată cu
publicarea unui roman clasic, «Une curieuse solitude» („O singurătate
curioasă”). Animator al revistei „Tel Quel” (devenită „l’Infini” în 1982), care revizita autori
controversaţi, precum Lautréamont,
Bataille, Joyce, Céline, Genet, şi publica scriitori încă necunoscuţi,
precum Philippe Muray, Sollers este o figură remarcabilă a peisajului
intelectual şi literar francez, apropiat de Althusser, Lacan, Derrida şi Roland
Barthes.
O mare parte din opera sa de ficţiune e
dovada respingerii tehnicilor narative tradiţionale, prin spargerea
structurilor, suprimarea punctuaţiei, iar studiile sale critice (Céline, Casanova, Fragonard,
Mozart…) afirmă concepţia conform căreia creaţia artistică este o „experienţă
a limitelor”. De multe ori, romanele lui Philippe Sollers sunt călătorii prin
cultura timpului său, adică, prin istorie şi prin geografie, din moment ce „aici
şi acum” nu sunt niciodată doar „aici şi acum”.
Recenta apariţie romanescă nu face
excepţie. „Beauté” („Frumuseţe”) nu ar fi
cu adevărat un roman, ci un set de cronici scurte legate de un fir: dragostea
naratorului pentru Lisa, o grecoaică tânără, pianistă talentată, care susţine
recitaluri în lumea întreagă. O iubire care sună, însă, a gol... E, de fapt, un
pretext pentru consacrarea frumuseţii Greciei antice, a poeţilor ei, a
filozofilor ei. Revenind la temple şi statuile lor, autorul admiră frumuseţea
simplităţii şi precizia proporţiilor. Evident, celebrează zeii şi zeiţele. Cum
ar putea el, Philippe Sollers, să ignore aceşti virtuozi ai artei seducţiei şi
cuceririlor amoroase!
Un fir roşu străbate, aşadar, romanul (să-i spunem astfel,
spre a nu intra în polemici sterile) şi acesta este povestea de dragoste desfăşurată
prin întâlniri succesive, episodice, în Grecia, la Paris ori alte capitale
europene. Regăsirile sunt tandre, punctate de tăceri împărtăşite reciproc şi de
bucuriile unei comuniuni cu compozitori de geniu, cu scriitori de marcă, cu
filosofi legendari şi mari figuri ale mitologiei greceşti. Grecia e azi ţara
unei „dictaturi bancare”. („Datoria aduce vina şi dacă nu rambursezi e greşeala
ta. Băncile organizează ravagiul, dar sunt foarte morale. Trebuie să-ţi
ispăşeşti păcatul de bun exploatat.”). Dar Grecia este, evident, şi ţara lui
Zeus şi a lui Pindar, aceea a templului Atenei Aphaia unde poţi citi epigraful romanului:
„Immortelle
est la beauté.” („Αθάνατος είναι η ομορφιά”, „Nemuritoare este frumuseţea.”). „Putem
prefera strigătele de rock lui Bach sau convulsiile unui cântăreţ pop lui
Mozart. Nu e cazul meu, şi de aceea o iubesc pe Lisa.” Gusturile sunt gusturi,
desigur. „Frumuseţea pe fond negru, ăsta-i adevărul. Exemplu: sunt la o petrecere,
într-o mulţime, lângă o fereastră care se deschide spre o curte. Dintr-o dată,
după ce mă sărută cu pasiune, îmi spune: «Aruncă-te pe fereastră să vezi dacă
mă bucur». Mă împinge, dar a băut prea mult, nu mai are putere. Pentru această
revelaţie, am o afecţiune pentru ea”.
De-a lungul capitolelor, autorul aduce un omagiu poeţilor
care s-au inspirat din opera grecilor clasici. El se arată încântat de o mie de
lucruri ale vieţii: cuvintele şi jocurile pe care acestea le permit; Bordeaux,
oraşul său şi istoria lui; fluturii şi matematica; numele constelaţiilor. Ce mai
ştiu? Iată: o scurtă evocare a frumuseţii explozive a ultimului Picasso, unde presupun
o solidaritate provocatoare între bătrânii lubrici şi fericiţi că trăiesc. Sollers
plăteşte tribut şi impresioniştilor: „Într-o zi, când nimeni nu se aşteaptă, un
val de frumuseţe invadează spaţiul. Tipi ciudaţi numiţi curând impresionişti
încep să sărbătorească natura, existenţa, pini, plopi, trandafiri, maci,
bujori, crini, picnicuri, femei degajate şi fără voaluri, copii. Îi acoperim cu
insulte, ei persistă. Apoi dispar în atmosferă, dovedind că umbrele nu sunt
negre, ci albastre. Natura şi-a dezvăluit rapid frumuseţea.» Aceste lucruri
sunt spuse în termeni simpli, dar eleganţi!
Octogenarul Sollers aruncă asupra lumii o privire critică
maliţioasă şi pertinentă, din nefericire deziluzionat de deriva postmodernă a
smartphone-urilor sau reţelelor sociale. Cu toate acestea, este preocupat să
traseze un drum tinerilor inadaptaţi, fără credinţă sau conştiinţă, radicalizaţi
lesne şi rapid pe internet, în derivă spre terorism, spre negarea frumuseţii şi
aclamarea distrugerii, în numele Coranului, ori, precum „les gilets jaunes” din
aceste zile, în numele dreptului la cuvânt şi la revoltă.
Scrisul lui Philippe Sollers este
bogat, rafinat, melodios. Textele sunt ornamentate cu o mulţime de citate.
Unele interpretări sunt interesante, altele rămâne să fie descifrate de fiecare
cititor. E o scriere oarecum narcisistă, în care autorul observă cu plăcere şi
bucurie şi îşi exhibă cultura vastă. Un narcisism care nu se opreşte aici: dacă
dai căutare pe Internet „comentarii despre frumuseţe”, cea mai mare parte a
ceea ce veţi găsi este de ...Philippe Sollers. Iată nişte exemple posibile: „La
Beauté est insolente, elle ne croit qu’à elle-même, elle insulte la loi et la
foi.” („Frumuseţea este insolentă, ea crede numai în sine, insultă legea şi
credinţa.”). „Les sociétés changent de peau, comme les serpents, mais le venin
reste le même, et il y a seulement des mutations dans la desquamation. Tous les
serpents ne sont pas venimeux, mais ils n’en sont parfois que plus dangereux”
(„Societăţile îşi schimbă pielea, ca şerpii, dar veninul rămâne acelaşi şi
există numai mutaţii în descuamare. Nu toţi şerpii sunt veninoşi, dar uneori aceştia
sunt mai periculoşi.”).
Punctele tari
ar fi, conform prezentării din culture-tops.fr, că, asemenea variaţiunilor lui
Webern, „Frumuseţea” este concepută precum o sonată, o serie de note disonante
care sfârşesc prin a compune o partitură cu imaginea vieţii; dincolo de specificul
stilistic al romanelor sale anterioare, Sollers a ajuns la o scriitură ponderată,
calmă, care nu mai violentează cititorul; „războiul” condus de avangarda
creativă lasă locul dezamăgirii moralistului revenit din iluzia marxistă şi din
speranţele mişcărilor din mai ’68, din vizata eliberare sexuală devenită
pornografie obligatorie şi din transcendenţa aşteptată transformată în consumatorism
excesiv („Sacrul este în pierdere pretutindeni, chiar dacă, ici şi colo, se
adună mulţimi de oameni ca să agite fantoma” - p. 25); cuvintele frumoase
despre absenţa care, spre deosebire de moarte, permite regăsiri - „ce bucurie
să se revadă în viaţă (...) doi salvaţi din neant se întâlnesc şi se sărută”-
p. 19. Cu toate că Sollers are geniul consideraţiilor inacceptabile, al
citatelor care nu spun nimic, al decontextualizării brutale, este uneori atrăgătoare
şi derutantă ambiguitatea autoficţiunii, amplificată de lipsa identificării
eului narator. Trecută la „punte slabe”, ar putea fi, totuşi o libertate pe
care Soller şi-o ia intenţionat, rămânând în grupul intelectualilor
provocatori, ca întotdeauna.
Evident,
lectura cărţii va conduce nu mai departe de motoul blogului său (ţinut din
februarie 2009 până în iulie 2014): „Celui qui trouvera l'interprétation de ces
paroles ne goûtera pas la mort.” („Acela care va găsi interpretarea acestor
cuvinte nu va simţi gustul morţii.”)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu