Tocmai când îmi
suflecasem mânecile şi mă pregăteam să vituperez cu pasiune împotriva prezenţei
tot mai atroce a mişcărilor care pun înaintea intereselor sociale generale interesele
minorităţilor de toate felurile, reale sau închipuite, vine vestea unui încă
mare succes la Berlinadă, nişte urşi pentru un film semnat de o româncă din
preajma crizei de la patruzeci de ani.* Eram deja în faţa imaginii pe care o
impun tot mai mult grupurile încântate de alteritatea lor – accentul trebuie
pus pe grupuri, nu pe alteritate! –, o deplorabilă separare de societate, de
cei diferiţi pentru că sunt normali – mă rog, ar trebui (re)definit conceptul
de normalitate –, pentru că sunt majoritari. Altminteri, chiar s-a creat
conceptul aiuristic de dictatură a majorităţii!!! De parcă democraţia ar fi
ceva ce este favorizant pentru minorităţi, pentru cei puţini care să supună/comande
pe cei mulţi. Şi blabla, blabla, blabla pe tema asta, dincolo de orice
argumente raţionale, istorice, fireşti, prezentate calm şi comprehensibil. Are
dreptate cine ţipă mai tare… Şi cine este mai puţin alfabetizat ori, cu un
termen la modă, este eminamente analfabet funcţional. Voi devoala, pe scurt, în
paragraful următor, în viziune proprie, misterul originii degringoladei
ideologice contemporane, nu pentru că ar fi ceva nou, ci pentru că mai nimeni
nu mai citeşte despre, în vreme ce citează copios şi decontextualizat.
Immanuel Kant
identifica progresul ca fiind o mişcare de îndepărtare de barbarism şi apropiere
de civilizaţie. El nega principiul de bază al Iluminismului, potrivit căruia
natura e guvernată de legi aplicabile în viaţa omenească, în schimb, îşi păstra
încrederea în raţiune şi progres. Kant presupunea că omenirea este capabilă să
lupte împotriva impulsurilor naturale şi să descopere calea spre perfecţiunea
socială şi individuală. După el, cunoştinţele şi profunzimea morală existente
în toate fiinţele umane fac posibil progresul. Numai că, interesant, cartea lui
se numeşte „Critica raţiunii pure”, iar în materie de oameni, numai de puritate
nu poate fi vorba! Iată, aşadar, o primă analiză (idealistă) a unei utopii. Filozoful
şi politologul Marquis de Condorcet, de l’Academie française, victimă a
Revoluţiei Franceze de la 1789, schiţând un tablou istoric al progresului
spiritului uman (refugiat fiind în locuinţa Doamnei
Vernet), credea că progresul politic ar implica dispariţia sclaviei, creşterea
alfabetizării, diminuarea inegalităţilor dintre sexe, reformele închisorilor
dure şi declinul sărăciei. Dar tot el se întreba „s’il
est utile aux hommes d’être trompés?”… Încă o utopie, în fond, dincolo de unele
previziuni împlinite cu mari şi îndelungi sacrificii umane, împliniri asemenea
acelora ale conaţionalului său vizionar din secolul următor, Jules Verne. Utopie
pentru că, o spune el însuşi, o voinţă generală nu poate fi suma voinţelor
individuale (paradoxul lui Condorcet)… „Modernitatea” a fost o formă/formulă
cheie a ideii de progres promovată de liberalii clasici din secolele al XIX-lea
şi al XX-lea, care au cerut modernizarea rapidă a economiei şi a societăţii, spre
eliminarea obstacolelor tradiţionale de pe pieţele libere şi libera mişcare a
persoanelor. Hegel a influenţat promovarea ideii de progres în filosofia
europeană, subliniind o concepţie liniar progresivă a istoriei şi respingând
concepţia ciclică a istoriei. Marx a aplicat ideilor sale concepţia hegeliană
despre istoria liniar progresivă, modernizarea economiei prin industrializare şi
criticile structurii sociale a clasei societăţilor capitaliste industriale. Pe
măsură ce industrializarea a crescut, preocupările pentru efectele sale au
crescut dincolo de marxism şi alte critici radicale şi au devenit mainstream.
Semnificaţia progresivismului a variat de-a lungul timpului şi din perspective
diferite. Concepţia politică comună contemporană a progresivismului în lumea
occidentală, de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi până azi, merge în special
pe desfiinţarea diferenţei între bogaţi şi săraci, cu un capitalism minimal
reglementat de laissez-faire-ul corporaţiilor monopoliste, colorat de un
conflict mai mult sau mai puţin intens şi adesea violent între muncitori şi
capitalişti. Dacă progresivismul timpuriu a fost asociat cu eugenia şi mişcarea
de temperanţă, după „American progressives” din
anii 1890-1920, care, între altele, respingea social-darwinismul, lucrurile
s-au aşezat, pentru state şi pentru mari corporaţii, pe căile liberalismului
preconizat de un filosof precum John Stuart Mill ori de un cancelar numit Otto
von Bismarck, până la cantonarea în soluţiile macroeconomice ale britanicului
John Maynard Keynes şi până la revelaţia rooseveltiană: „întotdeauna am crezut
că progresivismul înţelept şi conservatorul înţelept merg mână în mână”.
Adăugând la cele de mai sus şi dezvoltările reprezentanţilor Şcolii de
la Frankfurt, adică neomarxismul aparent benign şi relevat pentru dimensiunea
socială, avem un puzzle cât de cât coerent al lumii contemporane. Un singur
răspuns ar mai fi de căutat: acela la întrebarea „s’il est utile aux hommes d’être trompés?” Pentru că
ceea ce numim cu mai multă sau mai puţină îndreptăţire political correctenes nu este un răspuns, este o deviere
progresivistă de la valorile fundamentale, naturale ale umanităţii, o cale
inevitabilă spre un neant incoerent, de tipul unui extremism libertarian
respins de înşişi teoreticienii curentului respectiv de gândire. Ca să uzez de
argumentul autorităţii, aş aminti spusa Fericitului Augustin: „iubeşte şi fă ce
vrei!” Dar să nu se uite niciodată şi continuarea, esenţială pentru înţelegerea
„poruncii”: „dacă păstrezi tăcerea, să fie din iubire; dacă strigi să fie din
iubire; dacă îndrepţi, îndreaptă din iubire; dacă ierţi, iartă din iubire.
Rădăcina interioară să fie cea a iubirii, din această rădăcină nu poate ieşi
decât bine.” Or, ceea ce vedem tot mai des pe străzile metropolelor este din
ură, uneori viscerală.
Progresismul contemporan a „uitat” că iubirea este sursa tuturor
devenirilor, iar lipsa acesteia sursa tuturor eşecurilor, a tuturor cimelor.
Mulţimile mai mult sau mai puţin gregare, care ocupă (#occupy) azi, „spontan”, pieţe sau bulevarde, sub diferite
denumiri (Occupy Wall Street, Arab Spring, Spanish Indignados Movement, We are
the 99%, Rezist etc.), nu mai sunt acelea de la 1968 sau 1989, evident şi
deschis ideologizate; conceptul de „democraţie reală” cerută acum cu insistenţă
de mişcări anti-globalizare este de sorginte destul de obscură. Cele mai
coerente mişcări se nutresc dintr-un „angajament imperativ” faţă de democraţia
participativă. O mare parte din procesul democratic al mişcărilor se desfăşoară
în „grupuri de lucru”, unde orice protestatar este capabil să-şi spună
cuvântul. Deciziile importante sunt adesea luate în cadrul unor adunări
generale, care pot fi ele însele informate prin constatările mai multor grupuri
de lucru. Deciziile se iau folosind modelul consensului democraţiei
participative. Asta implică adesea manifestarea prin ridicarea mâinii (în ’68
şi în ’89 se ridica pumnul…), semn al creşterii participării, şi funcţionează
mai degrabă ca facilitator de discuţie, fără prezenţa vizibilă a unor lideri
reali. E un sistem asemănător, parţial, cu mişcarea Quaker, de acum câteva
secole, ori cu democraţia participativă din vechea Atena. Absenţa liderilor (cu
excepţia acelora care manipulează spre folos propriu cererile mulţimii) conduce
şi la claritatea şi calitatea slabă a mesajului, cel mai adesea lipsit de o
definire sustenabilă. Este o negare a ceea ce este, în absenţa unei propuneri a
unui altceva posibil. Ceea ce se autointitulează #rezist constă într-un #nu
exclusivist şi însoţit un refuz al dezbaterii în afara grupului. Pornită din
surse ideologice libertariene, utile, de altfel, comportamentului
corporaţionist globalizant, treptat mişcarea a adiţionat lesne elemente dinspre
extremele dreaptă şi stângă, mai cu seamă de felul aserţiunii „cine nu e cu noi
e împotriva noastră”, adică o susţinere tributară logicii bivalente într-o
epocă a avântului logici terţului inclus.
Iată cum, dintr-o mişcare pro-modernism/modernizare, în loc de
neo-modernism (ori post-modernism, ori trans-modernism), progresismul se
îndreaptă cu paşi mari înspre un anti-modernism manifest şi exclusivist,
folosind tocmai mijloacele materiale şi virtuale puse la dispoziţie de
modernitatea ajunsă, se pare, la un apogeu. Umanismul însuşi este în criză, de
vreme ce progresul are aspecte tot mai evidente de regres, de manifestare a
unei ciclicităţi de fond respinse acum câteva secole. Dacă la superficii lumea
s-a schimbat, ea se schimbă inevitabil şi în profunzime. Michel Serre, de l’Academie française, vorbea undeva de „une nouvelle espèce”, care
se impune treptat de la începutul secolului al XXI-lea. Să fie #rezist, #occupy manifestări ale reprezentanţilor acestei noi specii umane?
Mă îndoiesc. Cred că „la nouvelle espèce” este încă tăcută; activă, dar tăcută.
Ea construieşte, nu demolează. Dar poate că sunt şi eu în mijlocul unei utopii…
Dubito.
______
* „Touch Me Not/ Nu mă atinge-mă” regizat de Adina Pintilie a fost desemnat cel mai
bun lungmetraj de debut la gala premiilor celei de-a 68-a ediţie a Festivalului
de Film de la Berlin. De asemenea, a primit şi marele trofeu al
festivalului, „Ursul de aur”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu