Pe la începutul acestui secol, un
cunoscut gânditor francez se interoga asupra unei cerințe devenite imperative,
un „nou narcotic colectiv” propus cetățeanului occidental, care să îl apere de
toate frustrările și angoasele societății de consum globalizate, ale diminuării
sau absenței unui crez valabil, ceva numit „cultul fericirii”. De atunci,
dincolo de opiniile contrare și comentariile ironice, măsurarea indicelui de
fericire (World Happiness Report) a devenit cutumă, suntem informați,
astfel, că în 2018 finlandezii au luat locul întâi norvegienilor la
coeficientul de fericire, că românii sunt pe locul 52 (în 2016 erau pe locul
71, în 2017 pe 57!!!). Poate și pentru că încălzirea globală pare că înseamnă
răcoare în locuri până mai ieri călduroase, dar şi ninsori în Sahara, furtuni
de zăpadă în Florida, astfel că aceia din statele nordice se simt mai
confortabil. „Cum rămâne cu relația noastră cu
durerea într-o lume în care sexul și sănătatea au devenit despoții noștri?” –
se întreba, pe-atunci, Pascal Bruckner, în eseul „Euforia perpetuă”. (L'Euphorie perpétuelle : essais sur le devoir de bonheur, Grasset,
2000) Despoții aceștia fac parte din „tratament”, relația cu durerea e tot mai
individualizată pentru a se atenua, durerea altora e tot mai îndepărtată.
Paradoxal, creșterea capacității de comunicare interindividuală și facilitarea
acesteia de către mediile digitale conduc la izolare, la înmulțirea nișelor de
refugiu din haosmosul tot mai zgomotos și mai mortifiant. Totul este evaluat
după criteriul confort / disconfort ori plăcere/ suferință. O societate
dedicată hedonismului, în care suferința, nenorocirea sunt scoase „în afara
legii”. Binele se compară cu mai-binele, este tot timpul loc pentru ceva nou, orice
se învechește repede, trebuie înlocuit continuu.
Aparent, de vreun secol, trupul tinde
să se elibereze de dubla tutelă a Bisericii și a Capitalului, iar sufletul îi
urmează cu supușenie, deplina aptitudine către
satisfacerea plăcerii urmând a reconcilia pe oameni cu ei înşişi. Ideile acestea vechi, reluate de tinerii anilor ’60, o „revoltă a
sufletului", cum nota, în 1961, Denis de Rougemont, au devenit azi
convingeri firești, chiar datorii, reguli, obligații de comportament, se
constituie ca ideologie. Este, se spune, cale sigură către fericire, proiect
universal valabil de fericire prin armonizarea dorinței cu posibilul.
Imposibilul nu mai există pentru că dispare însuși conceptul. Creativitatea se
supune cererii, oferta evită cu obstinație originalitatea, copia este valoarea
supremă. Zice Bruckner în analiza sa: „Prin datoria de a fi fericit înțeleg,
așadar, ideologia proprie celei de-a doua jumătăți a secolului XX, care
evaluează totul din unghiul plăcerii și al neplăcerii, constrângerea la euforie
care îi acoperă de rușine sau îi umple de neliniște pe aceia care nu o acceptă.
Dublu postulat: pe de o parte, să iei ce-i mai bun de la viață; pe de altă
parte, să te întristezi, să te pregătești dacă nu reușești. Pervertire a celei
mai frumoase idei care există: posibilitatea acordată fiecăruia de a-și domina
destinul și de a-și ameliora existența“. Viziunea laică, etatistă, cu
privire la fericire devine sinonimă cu interiorizarea platitudinii, a gustului
pentru kitsch și a mediocrității, iar refularea suferinței din modelul modern
al fericirii determină o pierdere a imunității în fața neprevăzutului
catastrofic, o lipsă a apetență de a mai căuta și altceva decât evitarea
cu orice preț a durerii de orice fel. Avem de-a face cu un tip de totalitarism,
cu slăvirea mediocrității și desfiderea oricărei devieri, oricărei
originalități. Parcă reluând sistemul binar al lumii digitale, realitatea
materială și spirituală devine un șir de 0 și 1, logica triadică, a terțului
inclus, este exclusă din existența psihosocială și din judecata estetică. Omul
unidimensional al neomarxistului Herbert Marcuse întruchipează modelul acceptat
de mulțime, îmbogățit cu acceptarea diversității doar prin augmentarea
importanței minorității, ceea ce cunoaștem sub numele de political correctness.
Ridicarea la rang de regulă a diferenței reduce comunicarea reală la
substitute, la încolonarea în (t)urma mesajului de tip publicitar,
caracteristică de bază a consumismului. Politicul se hrănește din și hrănește
cu publicitate, financiarul și economicul se dezvoltă prin publicitate, prin
chemarea la continua dorință de nou serializat, de evitare a perenității. Ceea
ce durează e periculos. Serializarea domină domeniile sociale, culturale și
religioase (ateismul însuși, refuzând existența unui Dumnezeu, ajunge să fie,
de fapt, tot o religie, cu poruncile și evangheliile ei).
Mulțumit
de acestea toate, de propria mediocritate, de singurătatea protejată de alte
singurătăți, omul contemporan realizează o tehnică a fericirii aparent
infailibilă. Euforia devine perpetuă, gândirea critică a lui Pascal Bruckner de
acum aproape două decenii dovedindu-și valabilitatea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu