Premiul cărţii incorecte (Le Prix
du Livre incorrect) a fost creat în 2006. Este decernat la începutul
fiecărui an spre a recompensa o scriere – eseu, istorie sau roman – „qui
s’inscrit à contre-courant de la pensée unique et bouscule les clivages
convenus”. De la un timp, se argumentează, din ce în ce mai mulţi scriitori
(francezi…) refuză alinierea la gândirea ideologică unică şi creează fisuri în
convenţional. Cărţile acestor eseişti, istorici, romancieri, chiar atunci când
sunt tratate de establishment cu dispreţ sau sunt ignorate, au succes la
public tocmai din pricina „incorectitudinii” lor. Nota bene: libertatea
de spirit fiind prin definiţie inestimabilă, premiul nu are nici o valoare
financiară. De-a lungul anilor, au obţinut „premiul cărţii incorecte”, printre
alţii, Éric de Montgolfier, Patrick Rambaud, Éric Zemmour, Pascal Bruckner…
În 2017, la 23 martie, s-a anunţat al
unsprezecelea premiu. El revine istoricului Camille Pascal, înalt funcţionar
guvernamental, fost consilier de media al lui Nicolas Sarkozy, autor, la
editura Plon, al volumelor Scènes de la
vie quotidienne à l'Elysée (peste 30.000 ex. vândute) şi Derniers mondains. Cartea care a convins
juriul se numeşte Ainsi, Dieu choisit la France. La véritable histoire de
la fille aînée de l'Église (Astfel, Dumnezeu a ales Franţa.
Adevărata istoriei a fiicei celei mari a Bisericii). Poate părea
semnificativă alegerea, în contextul contemporan european, y compris dezbaterile privind viitorul Uniunii Europene, brexit-ul,
problema identităţii, conflictul latent între conceptele european &
naţional, profunzimea integrării populaţiilor etc.
În Le Figaro, Jacques Juillard scrie
că „în această lucrare, Camille Pascal, de două ori provocator, foloseşte vechi
povestiri, nedispreţuind ceea ce el numeşte «bucuriile simple ale cărţilor cu
imagini şi cu istorioare subiective» şi, lăudând eroii şi sfinţii, se înscrie
fără complexe în tradiţia astăzi dispreţuită a romanului naţional. Prin fiecare
capitol, realizat cu strălucire, se ilustrează o pagină din lunga relaţie a
Franţei cu creştinismul. «Astfel, Dumnezeu a ales Franţa preferând-o altor
naţiuni de pe planetă pentru a proteja credinţa catolică şi pentru a apăra
libertatea religioasă» - scria papa Grigorie
al IX-lea, la Saint Louis, în 1239, făcând referire la convertirea lui Clovis
în secolul al V-lea… Camille Pascal povesteşte unele dintre cele mai importante
etape ale unei istorii a Franţei pe care Republica a vrut adesea să le
oculteze, în numele unei «orbiri deliberate în ceea ce priveşte tot ceea ce ar
apăra drept o mişcare spirituală.»”
Ambiţia deliberată a autorului este de
a permite oricui, catolic sau nu, să regăsească, să înţeleagă şi să-şi
aproprieze rădăcinile creştine ale Franţei. Într-un interviu pentru revista Aleteia, Camille Pascal dezvăluie
raţiunile care au stat la baza demersului de faţă. E suficient, afirmă, să te
plimbi pe străzile oraşelor franceze sau în zonele rurale, ca să constaţi că
identitatea ţării este marcată foarte profund de catolicism şi e foarte dificil
să găseşti un răspuns istoric întrebării: de ce Franţa este considerată fiica
cea mare a Bisericii? De îndată ce te apropii de subiect, ai de ales dintr-o
întreagă amestecătură de „mărunţişuri” saint-supliciene sau vendete laicarde.
Cartea este, aşadar, scrisă spre a permite celor interesaţi să depăşească
această aparent unică alternativă. Evident, ea se înscrie în contraofensiva de
amploare a celor care iubesc Franţa şi istoria ei. Succesul editorial pare un
mic miracol, pentru că, dincolo de ecourile din presa conservatoare şi catolică
sau cea din „cathospheră”, a beneficiat de o tăcere asurzitoare («un
silence assourdissant»). Acestea fiind zise, Pascal constată că tăcerea aceasta
este deja semnul că unele lucruri se schimbă şi că dominaţia intelectuală a
„istoriocraţilor” este pe cale de a se scufunda în ea însăşi. Franţa intelectuală
a fost (prea) multă vreme dedicată moştenirii Revoluţiei de la 1968 (Révolution
soixante-huitarde), contestarea poziţiei sale este în creştere, de unde o reală
„panică” a pierderii întâietăţii pe piaţa ideilor.
Dar cartea lui Camille Pascal nu este
un catehism, nici o Sfântă Istorie, ci pur şi simplu o carte de Istorie. În
niciun moment nu se lasă să se înţeleagă că Franţa a fost aleasă de Dumnezeu. A
putut spune asta Grigorie al IX-lea sau o poate spune cititorul, el are totală
libertate de conştiinţă. Autorul a vrut doar să demonstreze că nu se poate
înţelege Istoria Franţei dacă nu se ţine cont de acest sentiment de
predestinare care însoţeşte actele tuturor celor care, într-un moment sau
altul, fac Istorie. Ideea este valabilă, sunt convins, pentru orice cetăţean al
unei naţiuni, interesat de trecutul poporului de care aparţine. Mai cu seamă un
cetăţean român, împins de mai mult sau mai puţin discrete forţe
globalist-comunistoide spre ignorarea trecutul creştin atât de vechi şi
eminamente întemeietor. Orice Destin Naţional presupune o pre-destinare,
intuită intim în trecerea unui popor prin timp. Globalizarea,
multinaţionalizarea pieţelor, ştergerea identităţilor prin transformarea
individului în simplu consumator de bunuri materiale şi de divertisment conduc
la disoluţia sentimentului de apartenenţă la o comunitate, prin înlocuirea
acestuia cu fantasma comunităţii virtuale – digitalizarea comunicării are
marile ei riscuri pentru fiinţa umană, care se transformă continuu până la a
deveni un mutant, „une nouvelle espèce humaine” (v. Petite Poucette, cartea academicianului Michel Serres). Apartenenţa
ţine de Istoria comună, ştergerea naţiunilor înseamnă ştergerea identităţilor,
a identităţii individuale, obţinerea de „clone” naturale, lipsite de voinţa de
a fi diferite, ci voind să fie asemenea unui tip standard.
Camille Pascal este dintre aceia care
s-a angajat în lupta pentru salvarea identităţilor. „Eu merg chiar mai departe,
– afirmă – Franţa, aşa cum o ştim, nu ar exista fără sentimentul predestinării
înfăptuit de Biserica de la Roma şi de papi, pentru a face din «poporul franc»
noul popor ales al Noului Legământ, Franţa, o nouă Ţară Promisă şi regii ei,
noul David şi noul Iisus. Aşadar, dacă regele Ludovic Cel Sfânt răscumpără
Sfânta Coroană de Spini de la împăratul Bizanţului, o face ca să „îl aducă pe
Cristos în Franţa” şi să facă din Paris Noul Ierusalim. La fel, când regele
Carol al VII-lea, într-o scenă ireală pe care Pascal o povesteşte, acceptă
să-şi predea coroana în mâinile unei ciobăniţe care „nu ştia nici A, nici B”,
dar pe care o crede trimisă de Dumnezeu, e pentru că, în ochii unui rege al
Franţei, Dumnezeu nu poate abandona regatul pe care L-a ales între „alte
naţiuni ale Pământului”. Construind acest sentiment de „ales” şi, deci, de
predestinare de la botezul lui Clovis, Biserica catolică a construit, în
realitate, patria precum un fel de catedrală politică şi i-a dat mijloacele
incredibilei sale longevităţi.
Celor care contestă cu virulenţă, azi,
rădăcinile creştine ale Franţei şi moştenirea sa culturală creştină
(surdinizată în întreaga Europă, de altfel, şi chiar atacată furibund în anii
din urmă la nivel înalt al UE!), istoricul le răspunde că sunt foarte aproape
de revizionismul istoric, cel care tot caută să rescrie Istoria după interese
obscure. Ei ar fi foarte surprinşi să afle că Franţa Luminilor de la care se
reclamă cu ardoare este prima moştenitoare a patrimoniului creştin.
„Iluminismul nu este, în realitate, decât o vastă întreprindere de laicizare a
creştinismului şi a valorilor evanghelice. Mai mult chiar, filosofia
Iluminismului nu s-ar fi putut naşte într-o altă civilizaţie decât aceea din
inima Occidentului creştin care rămâne, orice s-ar spune, primul pământ fertil
pentru toate umanismele.” Inconştientul colectiv trădează, în chiar expresia lui,
moştenirea „creştină”, Republica însăşi fiind fiica acestei moşteniri, chiar
dincolo de separarea dintre Stat şi Biserică. De exemplu, atunci când
Preşedintele Republicii invocă „misiunea universală a Franţei” pentru a
justifica o operaţiune militară în străinătate, el nu face decât să reia,
inconştient, acea „misiune divină a Franţei” care a justificat prima cruciadă
şi luarea Ierusalimului. La fel în ceea ce priveşte Franţa ca „patrie a
drepturilor Omului”, ceea ce nu este decât expresia laicizată a vechii idei
întemeietoare de „nouă Ţară Promisă”.
Cartea, premiată de curând ca fiind
„contra curentului”, aminteşte pe bază de fapte că, timp de cincisprezece
secole, credinţa în Dumnezeu a fost adevăratul motor şi singura justificare a
celor care au guvernat Franţa. De se vrea sau nu, anumite etape cruciale din
istoria Franţei s-au petrecut în strânsă legătură cu Biserica Catolică. Şi o
face relatând bine documentat, într-un stil alert şi colorat, întâmplări
semnificative – de la botezul lui Clovis, la relicva crucificării recuperată
din Bizanţ, ori trecerea Ioanei D’Arc pe la curtea lui Carol al VII-lea,
sângele masacrului protestanţilor din noaptea Sfântului Bartolomeu şi ezitanta
pasiune platonică a lui Ludovic al XIII-lea pentru o călugăriţă vizionară. Franţa
adevărată, bogată în Istorie şi în Spirit, ni se dezvăluie încă o dată şi ne
încântă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu