Dintre curentele de
idei de la începutul carierei care l-au afectat profund, expresionismul german
s-a dovedit cel mai atrăgător. S-a aflat în centrul propriei sale teorii
estetice şi a insuflat primele sale volume de poezie atât cu celebrarea vieţii,
cât şi cu disperarea spirituală. A împărtăşit şi anxietatea expresioniştilor
faţă de direcţia pe care o luase Europa contemporană şi a experimentat acelaşi
sentiment de izolare faţă de umanitatea obişnuită asemenea lor. Şi el a vrut să
trăiască „iresponsabil”, aşa cum o indicau filozofiile vitaliste de la
începutul secolului. Împreună cu expresioniştii, tânjea să se întoarcă la o
formă primordială de existenţă, când omul trăia în strânsă comuniune cu natura.
La fel ca ei, s-a răzvrătit împotriva ştiinţei şi tehnologiei propriului lor
secol, care, credea el, transformaseră lumea vibrantă a fenomenelor în
abstracţiuni osificate. Acest sentiment al pierderii Edenului a stat în spatele
căutării sale disperate pentru civilizaţii care păstraseră integralitatea şi
spontaneitatea existenţei umane naturale.
Dar Blaga a fost
atras de Nietzsche mai cu seamă pentru că şi-a împărtăşit îngrijorările legate
de starea omului. Implicaţiile nietzscheanului „Dumnezeu a murit” pentru Blaga
au fost profunde. În poezia sa, tânjea după un Dumnezeu care să se dezvăluie şi
să spulbere misterul existenţei, dar Dumnezeu a ales să rămână ascuns şi, prin
urmare, să împiedice efortul omului de a cunoaşte realitatea supremă. Blaga a
definit tragedia vremurilor sale drept conflictul dintre nevoia disperată a
omului de comuniune cu Dumnezeu, pe de o parte, şi, pe de altă parte,
luciditatea lui, care a făcut imposibilă o asemenea iluzie. Astfel, credo-ul
timpurilor moderne, deplângea el, nu mai începea cu inconştientul „cred”, ci cu
tragicul „vreau să cred”. Constată, încă din deschidere, că „lui Nietzsche îi
revine, fără îndoială, meritul de a fi introdus metoda goetheană [a fenomenului
originar] în filosofia culturii.”
Provocarea lui
Nietzsche la valorile etice ale vremii sale şi alarma sa faţă de direcţia pe
care o luase societatea modernă au fost în acord cu neliniştea spirituală şi
căutarea adevărului ale lui Blaga. „Adevărul e, în ultimă analiză, un fel de
eroare, o «eroare fără de care o anumită specie de fiinţe vii nu poate să
trăiască, valoarea pentru viaţă e hotărâtoare.» [Der Wille zur Macht – Voinţa de putere, p. 156]”, afirmă, în consens cu germanul, în Fenomenul originar (1925). Căutând confirmare
în scrierile lui Nietzsche pentru ostilitatea sa faţă de civilizaţia maşinilor
şi oraşul mecanizat, a găsit, în doctrina voinţei a lui Nietzsche şi în
vitalismul său, un antidot împotriva „intelectualismului” care a asuprit omul
modern şi i-a inhibat exuberanţa naturală şi creativitatea. Lăudând opoziţia
lui Nietzsche faţă de analiza logică şi dialectică a adevărului şi apărarea de
către el a „drepturilor mitului” şi a modalităţilor de a gândi mitic, a citat,
aprobând-o, afirmaţia că fără mit orice cultură şi-a pierdut puterea creatoare
şi a condamnat, astfel, intelectualismul ca fiind reducerea realităţii la
simplul joc al forţelor oarbe, elementare, ordonate în formule algebrice, o
lume lipsită de „abisul interior”, fără viaţă şi fără valori. Ba, mai mult,
afirmă, în Fenomenul originar, la capitolul
dedicat lui Nietzsche, că „E o simplă iluzie să crezi că prin formule
matematice explici un fenomen, prin
procedee matematice descrii cel mult
fenomenele, dar nimic mai mult. Interpretarea matematică-mecanică a naturii
rămâne, astfel o ficţiune.” La Nietzsche, Blaga admira tocmai aspiraţia către
absolut şi străduinţa de a se transcende pe sine, calităţi care l-au fermecat
la Zarathustra, dar în special a fost atras de abordarea intuitivă a lui
Nietzsche asupra problemelor filozofiei culturii. El a admirat priceperea lui
Nietzsche de a stabili caracterul specific al numeroaselor stiluri culturale
antice, medievale şi moderne, extinzând noţiunea de stil de la artă şi
literatură la toate activităţile culturale ale unei anumite epoci. Aplicarea de
către Nietzsche a metodei lui Goethe a Urphänomen-ului, fenomenul
primordial, l-a părut deosebit de creativă, pentru că în Naşterea tragediei
extinsese înţelegerea Europei despre Grecia antică, aplicând civilizaţiei sale
propoziţia că două impulsuri creatoare existau în om – apolinicul şi
dionisiacul. În acest fel, a argumentat Blaga, Nietzsche a demonstrat modul în
care ambele forţe modelaseră civilizaţia greacă şi, astfel, a înşelat credinţa
de mult timp că aceasta este total de natură apolinică. Blaga era convins că
civilizaţia greacă a apărut în lupta dintre aceste două forţe creative opuse
şi, astfel, fenomenul originar care stătea la baza ei era această polaritate.
Formularea lui Nietzsche i s-a părut un exemplu splendid al modului în care o
idee (Urphänomen), care fusese complet „compromisă” de aplicaţii forţate
în ştiinţele naturii, putea fi productivă într-un alt domeniu.
Influenţa lui
Nietzsche asupra gândirii şi creativităţii lui Blaga ca poet şi dramaturg în
primii ani ai carierei sale a fost profundă. El a insistat că dinamismul lui
Vincent Van Gogh în pictură, viziunea lui August Strindberg în literatură şi
„stilul” dionisiac al lui Nietzsche în filozofie au devenit componente
indispensabile ale unui „nou stil”, un nou mod de a imagina lumea şi de a-i observa
fenomenele. Dintre cei trei, Blaga i-a acordat lui Nietzsche locul de frunte,
l-a descris drept „marea răscruce”, convergenţa tuturor stilurilor de viaţă de
la sfârşitul secolului al XIX-lea: în Naşterea tragediei şi în admiraţia
sa pentru mesianismul muzicii lui Wagner, el a fost un estet romantic; în
gândirea sa liberă din Consideraţii inactuale (Unzeitgemäße
Meditationen) şi Omenesc, prea omenesc: O carte pentru spiritele libere (Menschliches,
Allzumenschliches: Ein Buch für freie Geister) era un „naturalist”; în
sensibilităţile variate care i-au insuflat toată opera era un decadent; iar în
Evanghelia propovăduită de Zarathustra el a fost vestitorul expresionismului
creator. Fără Nietzsche, era concluzia lui Blaga, era imposibil de conceput
„entuziasmul cosmic”, „discursul agitat” şi „invenţia verbală” a
expresioniştilor (şi, am putea adăuga noi, propriile sale volume de versuri).
În Aşa grăit-a Zarathustra (Also sprach Zarathustra), a descoperit
preludiul revigorant al noului stil. L-a interpretat pe Nietzsche ca fiind cel
ce i-a învăţat pe oameni să spună „da”
existenţei şi ca predicând într-un mod izbitor de diferit de acela în care au
fost predicate mesaje similare în trecut. Das alte Gebot „Du sollst nicht
[Böses tun]“, so sagt Zarathustra [zu Nietzsche], ist überholt; das neue Gebot
lautet: „Ich werde [tun]“ – Vechea poruncă „Să nu [faceţi rele]”, spune
Zarathustra [lui Nietzsche], a devenit demodată; noua poruncă este „Eu voi
[face]”. Blaga a subliniat că Nietzsche tânjea după o viaţă intensificată, o
viaţă care se mişca mereu în sus, în supraomul lui expresia deplină a „elanului
invincibil” pentru care el a pledat, pentru că supraomul era o lege pentru el
însuşi şi un creator prin excelenţă.
Calitatea lirică a
gândirii şi stilului lui Nietzsche şi abordarea sa intuitivă a întrebărilor
fundamentale ale existenţei, mai degrabă decât un set de doctrine sau o ars
poetica, au inspirat mult primele volume de versuri ale lui Blaga. Dintre
toate atitudinile şi senzaţiile pe care le-a absorbit de la Nietzsche, cea care
s-a imprimat cel mai ferm în conştiinţa sa creatoare a fost dionisiacul –
desfătarea în existenţa elementară, unirea cu natura şi anxietatea metafizică.
Totuşi, oricât de neîngrădit ar fi putut deveni Blaga în sărbătorirea vieţii,
exultarea în propria sa creativitate şi disperarea faţă de destinul tragic al
omului, el s-a retras de la consecinţele extreme, chiar dacă logice, ale
gândirii lui Nietzsche, care uneori i-au copleşit pe colegii săi expresionişti.
Motivele nietzscheene abundă în primele trei volume de poezie ale lui Blaga: Poemele
luminii (1919), Paşii profetului (1921) şi În marea trecere
(1924).
În Poemele
luminii, el dă o expresie puternică idealului supraomului: „Când Dumnezeu
se va ’ndemnă,/ Să fac’o altă lume/ Şi-o omenime/ Din neamuri mari de zei,/
Stăpânul bun va plămădi atunci din lutul ei/ Pe noul Adam... (Inima – cf. ed. 1919)”. Simte
nemărginirea vieţii în explozii de vitalitate în care lumina devine o forţă
demiurgică ce-i invadează fiinţa şi eliberează o energie divină: „O, vreau să
joc, cum niciodată n’am jucat!/ Să nu se simtă Dumnezeu/ În mine/ Un rob în
temniţă – încătuşat.../ Pământule, dă-mi aripi:/ Săgeată vreau să fiu să
spintec/ Nemărginirea,/ Să nu mai văd în preajmă decât cer,/ De-asupra cer,/ Şi
cer sub mine –/ Şi-aprins în valuri de lumină/ Să joc/ Străfulgerat de-avânturi
nemaipomenite:/ Ca să răsufle liber Dumnezeu în mine,/ Să nu cârtească:/ «Sunt
rob în temniţă!»“ (Vreau să joc – cf. ed. 1919)
Expresionismul matur
al lui Blaga se manifestă în Paşii profetului. Dacă vitalismul primului
său volum putea fi atribuit mai ales exuberanţei tinereşti, acum a devenit o
atitudine existenţială. Acceptarea atitudinii dionisiace a lui Nietzsche este
evidentă în impulsurile sale extatice şi în profeţiile lui Zarathustra („cel cu
cămile bătrâne”, în limba iraniană), iar dorinţa lui de a se pierde în spaţiile
infinite ale naturii îşi are inspiraţia în intelectualismul lui Nietzsche: „De
prea mult aur crapă boabele de grâu./ Ici-colo stropi de mac/ şi-n lan/ o fată/
cu gene lungi ca spicele de orz./ Ea strânge cu privirea snopii de senin al
cerului/ şi cântă.// Eu zac în umbra unor maci,/ fără dorinţi, fără mustrări,
fără căinţi/ şi fără-ndemnuri, numai trup/ şi numai lut./ Ea cântă/ şi eu
ascult./ Pe buzele ei calde mi se naşte sufletul. (În lan – Paşii profetului,
1921). Poetul acceptă o reconciliere cu natura, o stingere a reflecţiei: „viaţa
intensă” presupune o întoarcere la o formă primordială de existenţă, în care
raţiunea individuală şi conştiinţa etică nu împiedică împlinirea actelor
spontane, instinctive.
Celebrarea vieţii şi
fuziunea plină de bucurie a lui Blaga cu natura se termină brusc, în timp ce
contemplă importanţa deplină a declaraţiei nietzscheene – „Dumnezeu a murit”. În
Marea Trecere se arată copleşit de eşecul Dumnezeului creştin de a Se
revela şi de a stabili o legătură personală cu creaţia Sa. Gândul golului
cosmic îl umple de disperare, pe care o exprimă cu o simplitate emoţionantă:
„M-aplec peste margine:/ nu ştiu – e a mării/ ori a bietului gând?// Sufletul
îmi cade în adânc/ alunecând ca un inel/ dintr-un deget slăbit de boală./ Vino
sfârşit, aşterne cenuşă pe lucruri./ Nici o cărare nu mai e lungă,/ nici o
chemare nu mă alungă./ Vino sfârşit.// Pe coate încă o dată/ mă mai ridic o
şchioapă de la pământ/ şi ascult./ Apă bate-ntr-un ţărm./ Altceva nimic,
nimic,/ nimic. ” (Un om s-apleacă peste margine – În marea trecere,
1924)
Când Blaga îşi
publica primele cărţi de poezii şi primele eseuri despre filosofia culturii, a
terminat lucrul la prima sa piesă, Zamolxe, aşa-numitul „mister păgân”.
Apariţia sa în 1921 a fost un răspuns la preocupările artistice şi filosofice
evidente în Poemele luminii şi Paşii profetului, şi în Cultură
şi cunoaştere, disertaţia pentru care a primit titlul de doctor la
Universitatea din Viena, în 1920.
Blaga a apelat la
dramă pentru a-şi satisface aspiraţiile creative. Ca poet, el testa mereu noi
forme, iar acum era dornic să-şi încerce abilităţile la poemul dramatic mai
lung. Inclusese deja mai multe în Paşii profetului, iar acum îşi
propunea ca Zamolxe să fie cel mai ambiţios experiment al său de până
acum. Ca filozof, a vrut să aprofundeze explorarea misterului existenţei şi să
pătrundă mai mult în înţelegerea stilului. Pe măsură ce urmărea coordonatele
identităţii etnice şi spirituale româneşti, a fost fascinat de complexitatea
stilului cultural românesc şi de aparentele contradicţii în manifestările sale
spirituale. El şi-a expus ideile iniţiale pe această temă într-un articol,
„Revolta fondului nostru nelatin”, publicat în acelaşi an cu Zamolxe
(„Gândirea”, 1921). Aici a insistat că românii erau mult mai mult decât latinii,
cu raţionalitatea şi simţul clasic al echilibrului. El a subliniat că, deşi
predomina latinitatea, românii deţin şi o bogată moştenire slavo-dacă, care era
exuberantă şi plină de viaţă şi, uneori, aceasta şi-a făcut loc în conştiinţa
lor. Revolta moştenirii non-latine a românilor, care îşi are originea în
„adâncurile metafizice” ale spiritului lor, i-a perturbat simetria latină şi,
în acelaşi moment, a dovedit varietatea infinită a stilului cultural autohton.
Piesa se deschide cu
Zamolxe aşezat în faţa unei peşteri, contemplând natura şi simţindu-se parte a ei
şi la marginea misterului existenţei. Se refugiase acolo cu şapte ani în urmă,
când oamenii îl alungaseră din oraşul în care predase o nouă religie, cea a
Marelui Orb („Îl duc de mână prin păduri./ Prin ţară lăsăm în urma noastră
ghicitori./ Din când în când ne odihnim în drum./ Din vânăta şi mocirloasa
iarbă/ melci jilavi i se urcă-n barbă. // [...]” – Marele Orb; „Poate că Dumnezeu este marele orb, care aşteaptă ca noi, fiii săi, să-l ducem de mână, întrucât noi avem
vederea solară pe care el n-o are.“ – Izvoade). George Vulturescu, în Lucian Blaga. Ipostazele harfei
de-ntuneric (Cartea Românească
Educaţional, 2020), ne înfăţişează următoarea celebrare a întunericului:
„Orbirea nu este resimţită ca neant, ca spaimă, întunericul este resimţit nu ca
o absenţă a luminii, ci ca o linişte profundă, originară. Orbul este un athanor
– în întunericul său, formele uzate ale lumii se purifică, se eliberează. Este
un centru al fiinţei, oarecum la fel cu desenul spiralat al lui Brâncuşi,
intitulat pentru James Joyce «sinele meu, oarecum»“. Întrucât se află astfel
între două lumi, una a reflecţiei şi cealaltă a faptelor, lui Zamolxe îi apar
una după alta trei viziuni: Socrate, Iisus şi Giordano Bruno. Mesajul pe care
i-l aduc toţi trei este un îndemn să ia măsuri, dar soarta lor de profeţi îi
întăreşte presimţirea de tragedie. Totuşi, în cele din urmă, el decide să
părăsească peştera şi să se întoarcă în lumea oamenilor.
Abundă asemănările
între Zamolxe al lui Blaga şi Zarathustra lui Nietzsche. Ambii sunt profeţi
care s-au retras din lumea oamenilor pentru a medita, iar când reapar, pentru a
le aduce o nouă viziune asupra existenţei, sunt respinşi. Dar în predicarea lor,
ambii au reprezentat pentru Blaga vestitorii unui nou stil, a unei noi morale.
Credea că predicarea lui Zarathustra a făcut ca morala tradiţională să se
prăbuşească „ca o perie pe urmele supraomului”. A numit crearea supraomului de
către Nietzsche un act revoluţionar, pentru că a provocat o „inversare” a
codului moral, şi a învăţat că vitalitatea nu poate fi subordonată legilor
eterne şi că tocmai aceste legi trebuie să adere la cerinţele forţei vitale.
Dar Zamolxe nu este
Zarathustra. Chiar dacă disputa lui Zamolxe cu Marele Preot, atacurile sale
asupra zeilor tradiţionali şi eforturile sale de a pregăti oamenii să accepte
noi valori amintesc de diatribele lui Zarathustra împotriva preoţilor şi de
atacurile sale asupra a tot ceea ce era depăşit, Zamolxe e o figură mai blândă,
mai umană, care simte un ataşament sau cel puţin o responsabilitate faţă de
oamenii de rând. Zarathustra, pe de altă parte, în interpretarea lui Blaga,
este întruparea voinţei de putere. Ca profet al supraomului, Zarathustra
concepe idealul său ca fiinţă a viitorului, una care va trăi în armonie cu
instinctele vitale ale vieţii, care va întruchipa cea mai înaltă expresie a
forţei vieţii. El şi-a îndreptat astfel profeţia împotriva tuturor acelor
doctrine – morala creştină şi mila în primul rând – care l-au făcut pe om un
slab şi decadent.
Piesa lui Blaga, în
ciuda datoriei sale faţă de Nietzsche, nu este o afirmare a filozofiei lui
Nietzsche. Blaga şi-a creat propriul mit al lui Zamolxe atât pentru a explora
„instinctele ascunse ale oamenilor”, cât şi pentru a-şi dezvălui propria
filozofie de viaţă. Asemănarea dintre „misterul său păgân” şi revelaţia
creştină este izbitoare. Profetul lui nu este Zarathustra. Zamolxe nu pledează
pentru supraom şi nici nu există nimic din voinţa de putere în el. Mai degrabă,
el este un reformator umanizat care posedă instinctele unui rustic paşnic.
Blaga, aşadar, nu
era aici nietzschean. Darul lui Nietzsche pentru el nu a fost o serie de idei
care s-au unit într-un sistem filozofic, pentru că Blaga era angajat în
elucidarea propriului său sistem. Dar a găsit într-adevăr confirmare pentru
îndoielile sale cu privire la creştinism în opera lui Nietzsche. El însuşi era
precreştin şi eretic, dacă nu chiar ateu, iar interpretarea sa asupra naturii
divinităţii şi a relaţiei ei cu omul a fost altceva decât canonică. Cu toate
acestea, ostilitatea lui faţă de creştinism a fost mai blândă decât a lui Nietzsche
şi a fost nuanţată de tristeţea că nu putea crede şi că Dumnezeu era indiferent
faţă de om. Şi a detectat o tristeţe similară la Nietzsche. După cum vedea el,
Nietzsche iubea viaţa şi pământul, dar tocmai în acel sentiment se afla
tragedia, pentru că nu avea nicio speranţă într-o altă viaţă dincolo de moarte,
într-o lume transcendentă.
Prin urmare, relaţia
lui Blaga cu Nietzsche poate fi descrisă mai degrabă lirică decât programatică.
A fost una de sugestie şi inspiraţie şi l-a înzestrat cu noi puteri creative cu
care să se confrunte cu întrebările decisive ale existenţei umane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu